Thursday 3 September 2009

Pagi ini

Pagi ini hujan agak lebat di luar. Plan asal untuk ke lab awal pagi saya tangguhkan dulu. Rugi juga sebenarnya. Lagipun semalam sudah load sample dan measurement pun sudah run. Basah kuyup juga kalau pergi waktu sekarang. Harapnya sekejap-sekejap lagi hujan berhenti.

Lutfi sedang dalam proses menyiapkan satu-persatu video-video backpacking haritu. Ada beberapa scene yang buat saya teringatkan kampung halaman. Sepanjang disana, di atas train dan dimana-mana, kami terutama saya dan Rosmin banyak bercerita serta bernostalgia tentang kehidupan dulu-dulu. Kami sama-sama dibesarkan di Kedah. Walaupun di lain-lain daerah, tapi latar kehidupan itu tidaklah banyak berbeza. Dulu-dulu yang dimaksudkan disini adalah kehidupan dimana duit itu 'bukan' menjadi perkara besar. Ya, kanak-kanak tidaklah memerlukan duit sangat. Bukanlah usia yang ditekankan disini. Tetapi corak kehidupan masa itu yang sangat berbeza.

Sumber makanan seperti sayur-sayuran di dapatkan secara percuma hanya di tepi-tepi atau belakang rumah. Kalau bukan di rumah sendiri, rumah jiran juga tidak kurang sumbernya. Di dapatkan secara percuma. Jiran bukanlah peniaga. Kalau siap masak, (sayur, kari etc) "hantarla semangkuk-dua" itu pesanan biasa. Itu belum dikira buah-buahan tempatan (jambu, mempelam, nangka dsb). Masing-masing memberi dan menerima seadanya. Lumrah hidup jiran tetangga.

Banyak lagi alkisahnya. Mungkin elok bersambung dilain masa.

***

Hujan pun makin berhenti, elok juga siapkan diri.




5 Comentários:

Khadijah said...

mahadi comel bila terpaksa berpaling dan kena paksa senyum..hehehe

SeMiN said...

Mahadi...jom balik menimba kubang... depa kata ada banyak ikan sepat benua kat tepi bendang ujung kampong tuh! kah kah kah!

Raisah @ echah said...

waaahhh..seronok berkelana ye Madi!

Machina said...

ciktutor-hu.. mmg terpaksa

SeMin-jom2

Raisah @ echah-once a kelana, always a kelana weh. he....

Machina said...

Saja-saja test

Post a Comment

Titipan Kata

'

  ©Kehidupan: Catatan Kembara. Template by Dicas Blogger.

TOPO