Tuesday 29 January 2008

Suhu

Titis-titis hujan jelas kedengaran menimpa bumbung suria. Entahla, cuaca masih tak menentu sekarang. Sekejap hujan, sekejap berangin, sekejap beku. Adakala, sang mentari sempat menjengukkan diri buat beberapa ketika sebelum hilang dalam persekitaran siang yang singkat.

Ramalan cuaca mengatakan salji akan turun lagi minggu ini. Ingatkan sudah tamat, rupanya ada lagi sisa-sisa yang akan datang. Biasanya, kalau ada salji, suhu tidak terlalu rendah. Dalam lingkungan 0 darjah. Tapi, persekitaran beku yang paling tak menyelesakan. Suhu boleh mencecah beberapa darjah dibawah paras beku, yakni negatif. Kalu berada diluar, tangan terpaksa disisipkan ke dalam poket baju panas. Tak boleh dikeluarkan tanpa tujuan. Terlalu dingin sampai terasa kebas.
Dalam sehari-dua kebelakangan ini,  persekitaran agak selesa, dalam lingkungan 7 hingga 10 darjah Celcius. Kalau diluar, tangan sudah boleh lepas bebas berayun mengikut rentak kaki melangkah. Tapi, kalau salji turun lagi, alamatnya suhu akan turut jatuh keparas rendah. Terpaksa menyorok lagi sepasang tangan ini.

Masih terngiang-ngiang lagi kata-kata Upi semasa diawal September lalu, ‘kalu suhu macam ni memang selesa la’, merujuk kepada persekitaran suhu pada ketika itu yang berada dalam lingkungan 15 darjah Cecius. Hm..Suhu yang cukup selesa.



Img_4683


4 Comentários:

Anonymous said...

YUP, now you know it:)

Anonymous said...

Saya nak kena postpone pegi Dundee.. KPT tak lepas lagi.. leceh tul... mungkin 2-3 bulan lagi baru sampai insyaAllah

Anonymous said...

rasernyer...lagui yg sesuai sbgai video clip dlm gambar di atas adalah...andai kau pergi...hehehe :P

Anonymous said...

hehe..orang lain yang pergi terlebih dahulu...tp akan kembali.

Post a Comment

Titipan Kata

'

  ©Kehidupan: Catatan Kembara. Template by Dicas Blogger.

TOPO