Thursday 10 April 2008

Ke Newcastle

Jam di komputer riba menunjukkan tepat pukul 5 pagi. Aku telah siapkan barang-barang yang akan ku bawa bersama ke dalam beg. Tak banyak. Cukup sekadar bekalan untuk 2 hari. Aku mengelamun seketika. Kalau dulu, ketika bersiap untuk menyertai perkhemahan pengakap Cikgu Sabhi yang juga 2 hari, banyak juga yang kena bawa.  Ini termasukla uniform, sleeping bag dan hammock. Aku juga ingat, biasanya, aku, Bob, Jai, Pian dan kadang-kadang Daus akan bertolak sama dari USM. Kalau Jai lambat, biasa juga ku dan Bob gerak dulu. Seronok bila sampai kem awal, melihat telatah anak-anak kecil yang bermacam ragam itu....



Lamunanku terhenti tiba-tiba. Ada beberapa lagi yang aku belum siapkan. Ah, Dundee. Aku terpaksa tinggalkan lagi. Tetapi tidak apa. Newcastle itu tidak jauh mana jika dibandingkan dengan London. Walaupun sebenarnya aku akan ke Durham, pekan kecil tidak jauh dari Newcastle. Dan bila berbicara tentang pekan-pekan sekitar Newcastle ini, aku teringatkan Richmond. Dan kisah hidup Imrah dan Lawrence. Serta pengertian yang luas tentang kehidupan.



Richmond
.



.



.



.



.



.



Di Durham. Bagaimanakah Upi agaknya ketika ini. Sudah bangunkah dia? Di bawah pengaruh jetlag lagikah dia? Adakah memorinya dipenuhi kenangan bersama budak-budak debat USM. Atau bingkisan-bingkisan kenangan tika bersama budak-budak Pumpkin Race tempoh hari. Mungkin juga tumpuan pada urusan PhD nya lebih menguasai tika ini.



Dan aku pun mula melangkah kaki, longlai meninggalkan bilik ini, sepi lagi.

1 Comentário:

Anonymous said...

Pada tika aku menaip komen ini, hang dalam perjalanan. So, semuanya bakal terjawab tidak lama lagi..

Post a Comment

Titipan Kata

'

  ©Kehidupan: Catatan Kembara. Template by Dicas Blogger.

TOPO